söndag 18 december 2011

Östra i December skrud

Var nere mellan lördag förmiddag till söndag förmiddag i Östra. Tanken var att fiska platsen bredvid svanboet men det var tekniskt omöjligt då det stormade något otroligt. Provade att kasta mot trädraden men vinden stoppade upp tacklet och drog med linan i en stor båge in mot kanten. Så det blev plats byte till svanen istället. Efter lite hjälp av Gösmeizter så var grejerna redo för utlägg och i stark motvind fick jag med nöd och näppe ut mina riggar.
Något som sen visade sig vara nästan omöjligt var att sätta upp min bivvie. Kändes som att flyga med en jättestor drake i vinden. Men till sist gick det. Sen var det bara att vänta och njuta av den vinterskrud som klär Östra just nu. Fast utan snön så kändes det mer som en riktigt kall och stormig höstdag. Vindarna tilltog allt mer under dagen för att sen mojna lite på kvällen. Smet in i tältet vid 18 tiden och fantiserade om dem otroligt tjocka karparna som kanske skulle komma och hälsa på mig. Vaknade vid 22 tiden av att det nu var full storm igen och det blåste regn genom mitt moshinet. Ut och kolla så min förankring av bivvien var intakt och på med tältdörren så det skulle sluta regna in. Riktigt skitväder men det var mysigt att krypa in i tältet och bädda ner sig igen.
Stormen fortsatte natten igenom och på morgonen vaknade jag av att det nu hade börjat hagla oxå. Inga karpar denna gången, dem enda pip i larmen stod stormen för. Men lika glad är jag för det. Jag tackade madame Östra för denna gången, tills vi ses igen, sen packade jag ihop i hagel/regn och begav mig hem vid 10 tiden. Om isen håller sig borta i Januari så blir det ett pass då med, fast på en annan plats. Trädraden gav inget i vintertid så då blir det till att leta reda på djuphålan och fiska där istället.
  
Vackert och magiskt

2 kommentarer:

  1. Ser härligt ut!
    Du ger inspiration och sug på att ge sig ut i alla tänkbara väder.
    Ändå är det något som stoppar mig.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Daniel! Vädret är till för att trotsas, synd att det inte blev någon fångst. Fångar inget från soffan hemma!

    SvaraRadera