onsdag 2 februari 2011

Krokar och annat

Min förorder hos Fiskekompaniet består bland annat av dessa luringar.Korda Kaptor Kurv Shank. Gravel blev färgvalet och storleken 6. Har hittentills enbart använt mig av Prologics C2:or i storlek 4. Dem har hållit för allt jag lyckats fastna i och aldrig sviket mig. Men jag har varit riktigt sugen på att testa KD riggen och se hur effektiv den är. Därför blev det dessa nu. Sen att jag går ner lite i krokstorleken är för att jag vill se om det blir någon skillnad vid krokningen med lättare krok. Blir jag nöjd med resultatet så blir det Kordas krokar framöver. Gillar att dem tänker på att allt ska smälta in. Mina Prologic krokar är svarta och blänker lite. Har i och för sig fått fisk i strålande solsken så jag vet ej om det spelar någon roll. Men som sagt, alltid kul att prova nytt. Blir kanske till att prova 8:or sen oxå och se om dem flyger ännu längre in i munnen :-)
Har ni inte lagt era förordrar än så passa på nu. Chans till att spara många slantar nu när nya beten ska införskaffas. Själv har man 30kg Trigga Pineapple & N-Butyric på väg och 5kg Banana Nut Crunch. Kommer kanske att prova CC Moore från Pop up Tackle senare i år oxå. Sugen På deras Water Insects. Verkar het...

4 kommentarer:

  1. Håll nu inte på och kladda med småttekrokar som engelsmännen, dom kör ffs 10 krokor till bestar på 20 kilo, sanslöst. Minst 6:or broder, minst 6:or... ;)

    SvaraRadera
  2. Bara något jag hört med att dem krokas lättare av en mindre krok då den flyger in lättare i munnen på dem. Ska även testa lite längre tafsar. Har en teori om att dem kommer undan med hel en del när vi sitter bakom spöna och spanar. Man har ju ingen aning om hur många som varit framme och sniffat, smakat och spottat ut ens bete innan en lyckas med konsten att pierca sig i läppen. Skadar aldrig att prova. Det är så man lär sig och blir bättre ;-) Ska som sagt bli kul att prova...

    SvaraRadera
  3. Tror i så fall mer på critically balanced bete än att ha en "lättare" krok men alla har vi våra teorier. Jag körde väldigt lång hook link förra säsongen och tänker korta ner mina avsevärt ;)

    SvaraRadera
  4. Mina nuvarande som jag kört med hittentills är cirka 18-20 cm långa. Ska prova med 25 cm långa och se hur det blir med det hela ;-) Beror oxå mycket på hur man fiskar. Då jag inte fiskar så mycket över partiklar (läs aldrig) utan över boilies som sprids över en rejäl yta så skadar det nog inte med ännu längre taffs. Men när det är kallt i vattnet eller när man fiskar över en spodmix så är det bra med kort. Man får helt enkelt anpassa dem efter situationen och vilken plats/swim man fiskar. Kolla in Ragnarssons taffsar från Rainbow Lake. Ska nog prova MUZZA riggen oxå i år. Verkar het :-)

    SvaraRadera