måndag 7 mars 2011

Majs

Jaha, man får väl skriva ett litet inlägg om det senaste jobbet. Kommer ju spodda lite mer i år under förmäskningen och då främst med fodermajs, kikärtor och hampa. Majsen försvinner i ett nafs av mört och andra hemska slemmiga småbraxar antar jag. Hampan ligger kvar länge då den grävs ner i botten lite grann. Kikärtorna kommer nog karpen få ha ifred. Lagt några kilo majs i blöt och kokat dem. Kommer göra så tills tunnan är full. Sen är det bara i med socker och låta jäsningen börja. På så vis kommer dem kanske lukta lite gott lagom om några veckor när isen är borta. Kikärtorna ska jag köpa färdiga i konserv på City Gross. Dem säljer jätte burkar med dessa. Färdiga att använda rakt ur burken. Hampan liger redan färdig i frysen och väntar bara på att töas :-)
Passa på att preppa era partiklar nu så dem är färdiga när ni väl ska packa er ut igen :-)
Nu kan det inte dröjja länge till ;-)

5 kommentarer:

  1. Det låter gött!
    Håller med på att börja smida planer och har ca 50 kg fodermajs på lager,25kg vete.
    Ska hämta hem en 25 kg säck hampa till helgen.
    Sen blir det också att ta hem 25-50 kg 8 mm regnbågspellets,håller på att kolla upp lite priser på det.Fått ett pris på 600 kr för 25 kg,detta i sig varar år o dar nästan med sin "doft" och man blandrar ut några skopor i övrigt mäsk.
    Hur länge lägger du majs i blött?
    Hur länge kokar du det?
    Har du stor tunna?
    Jag förmodar att det kommer att gå åt x-antal kg till mäskkampanjen.
    Jag har bara problem med att inte ha nån tunna och vart jag ska placera det.

    Sist men inte minst hur mycket ska man egentligen mäska nu i början när isarna släppt?
    Karparna är nog inte 100 % igång med mängd intag av mat skulle jag tro,utan det ökar nog i o med tempen stiger i vattnet.
    Klart det som blir över tar nog övrig skräpfisk hand om.

    SvaraRadera
  2. Många frågor men jag ska försöka svara så gott jag kan. Majs har jag i blöt 48h. Sen sätter jag den stora saftgrytan på spisen och låter det koka upp. Sen stänger jag av och låter det stå med lock på i ca 12h. Sen häller jag över hela härligheten i min stora 100l tunna. (köpt på ÖB för en billig peng) I med socker och på med lock. Min tunna står i ett litet pannrum vi har. Så där är lika varmt som inne i huset. Vilket behövs om man vill få igång jäsningen. Alltid bra att kunna placera tunnan någon annanstans än inne i huset. Luktar inte hallon precis när det jäser. Jag brukar mäska mer nu när isen släppt än innan isen lägger sig. Tänker mig att dem är nog bra hungriga efter jullovet. Dem måste ju börja äta upp sig en del inför leken oxå ju. Sen har du rätt i att all annan vitfisk plockar nog upp det som blir över.

    Lycka till och hoppas mina svar hjälper :-)

    SvaraRadera
  3. Tackar så mycket!
    Det kommer inte att bli poppis att koka majs i köket skulle jag tro och tyvärr blir det väl inte gigantiska mängder åt gången heller då man bara har en pasta gryta som största redskap.
    Tunna får jag ordna på ÖB sen platsen att ställa jäsningen blir oxå ett dilema.Har ingenstans och förvara det rumstempererat.Får väl hitta på något.

    SvaraRadera
  4. om du inte kan ha det på jäsning så frys in det :-) kolla med din svärmor eller någon gammal tant om dem har en stor saftgryta till salu. fick min av svärmor. med den kokar man några liter åt gången :-)

    SvaraRadera
  5. Fick idag besökt ÖB och de har många fina grejor och även matnyttigt för karp.
    Det blev en 60 L fodertunna med tättslutande lock
    159 kr för "lite" plast men verkar bli klockren för ändamålet och så har den två rejäla handtag på sidan.De hade nån 50 L tunna med men locket verka inte lika tätt där och det skillde bara nån tia i pris.
    Sen har de en massa annat gott när man väl börjar syna hyllorna.
    Chili pulver 50 gr för 11 kr,bönor av olika sorter för 5:50 kr burken är heller inte fy skam att dryga ut mäsket och låta karparna få serverat en gourmet måltid.
    Jag fick också en fix ide att jag ska hälla i en flaska koncentrerad BOB's saft med jordgubbsmak in en mindre hink med majs o se hur det blir.
    Får nog dra igång det så smått,jag hittar inget jättevarmt ställe men cykelförådet blir bra och förhoppningsvis blir inte jäsprocessen för snabb.
    Tror det är nån vecka till innan man tycker det är bekvämt att ge sig ut i vår kylan.
    Var över till en av dammarna och där ligger än ett bra lager med is samt det är dyngit att ta sig fram till vattnet så lite sol och värme som torrkar upp dyngvägarna skulle inte skada.

    SvaraRadera